Grudniowe spotkanie Klubu Informatyka, ostatnie w tym roku, rozpoczął Marek Hołyński krótkim podsumowaniem kończącego się roku i ciepłymi życzeniami świąteczno-noworocznymi dla wszystkich.
Nasz Matrix codzienny
Spotkanie dedykowane było społecznościom sieciowym w ich roznych odmianach. Pierwsze wystąpienie należało do Edwina Bendyka i było ogólnym wprowadzeniem w tematykę sieci i zjawisk społecznych z tym związanych. Warto sięgnać po jego książkę „Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci”; w czytelni Onetu znaleźć można krótką recenzję, notkę o autorze i fragmenty książki.
Mud – co to takiego?
Paula Mozdrzewska, znana także jako MissDareDevil, studentka SWPS, opowiedziała o grach sieciowych – ich rodzajach i istotnych cechach, a następnie o społecznościach, które wokół takich gier się tworzą. Bywają to grupy (właściwie: klany), w których sprawy związane z grą są ważniejsze od jakichkolwiek spraw świata realnego. Gra jest jednak znakomitym ćwiczeniem wyobraźni i twórczego myślenia, rozwija – choć może uzależniać.
Światy stworzone np. przez autorów gier typu mud (internetowe tekstowe gry rpg) są bardzo sugestywne i bogate… zajrzyjmy tam na chwilę: „Pierwsza rzecz, o której powinieneś wiedzieć, to wcale nie to wielkie monstrum, które czai się za Twoimi plecami. Żartowałem, oczywiście. Nie masz powodu zrywać się i mamrotać coś tam pod nosem, chwytając za miecz.”
Czy jesteś już zlinkowany?
Krzysztof Kowalczyk przedstawił historię powstania i rodzaje sieciowych społeczności biznesowych takich, jak popularny w Polsce LinkedIn. Podstawą działania takich społeczności jest zaufanie do osób, z którymi mamy bezpośrednie połączenie w sieci – to one decydują, czy przesłać skierowane do nas zapytanie od innych uczestników sieci, to one także pośredniczą w przekazywaniu naszych zapytań.
Piotr Fuglewicz, który obecnie posiada 418 połaczeń bezpośrednich i pierwsze miejsce w Polsce w branży IT pod względem liczby kontaktów (tego Portugalczyka co się podszywa pod Poland pomijam!), ma nieco inną filozofię: im więcej połaczeń, tym większe możliwości dotarcia do interesujących osób,tym więcej też informacji przepływa przez nasze ręce – Piotr akceptuje więc większość zaproszeń. Spora część zagranicznych wykładowców tegorocznej konferencji w Mrągowie została przez Piotra znaleziona w sieci LinkedIn. Wiele informacji o LinkedIn znaleźć można tutaj. Niedługi, ciekawy opis – czym jest LinkedIn – znajduje się na stronach PC Magazine.
Wirtualna sprawiedliwość
Świat sieci kreuje całkowicie realne problemy prawne. O ciekawych przykładach takich problemów opowiadał Piotr Waglowski. Posiadane przez użytkowników sieci wirtualne dobra (zdobyta w grze broń czy magiczne przedmioty, wybudowany wirtualny dom) mogą posiadać realną, przeliczalną na „normalne” pieniądze wartośc (można je np. wystawić na aukcji). Utrata tych dóbr wskutek np. kradzieży czy oszustwa dokonanego w sieci wiąże się z prawdziwą szkodą materialną – są już rozstrzygnięcia prawne nakazujące naprawienie takiej szkody.
Ciekawą, choć na razie mało realną możliwością ze względu na ogromną złożonośc takiego przedsięwzięcia jest testowanie przez wirtualne społeczności projektów nowych przepisów prawnych (przy odpowiedniej konstrukcji modelu społecznego możliwe byłoby obserwowanie skutków społecznych i ekonomicznych wprowadzenia danego przepisu, a ileż pieniędzy i nerwów dałoby się w ten sposób zaoszczędzić).
Felieton Vagli na ten temat przeczytac mozna na jego stronie.
Urodziny Króla
Mieliśmy przyjemnośc gościć też przedstawicielkę Królestwa Scholandii, Monikę Izdebską, która „w cywilu” pracuje w Centralnym Ośrodku Informacji Statystycznej. Scholandia to jedno z największych polskich wirtualnych państw, spis obywateli liczy ponad 400 pozycji. Królestwo posiada oczywiście rząd, gospodarkę, instytucje edukacyjne, gazety, działają kościoły kilku wyznań. Dzień naszego spotkania klubowego był dla Scholandii dniem szczególnym, obchodzono bowiem urodziny Króla Armina Frederika. Odwiedzać Krolestwo można pod adresem: www.scholandia.org.
Dokąd to wszystko prowadzi?
Piotr Wiench, socjolog, podzielił się z nami przemyśleniami na temat przyszłości naszej i sieci, a raczej nas w sieci. Troche sie zamyśliliśmy… każdy z nas pewnie wyobraża to sobie inaczej, a przyszłość i tak nas zaskoczy, oby pozytywnie.
Wśród nocnej ciszy
Po części oficjalnej przyszła pora na rozdanie zgromadzonych w worku prezentów. Sympatyczny Mikołaj w czerwonej czapie, znany powszechnie pod pseudonimem PWF, upewnił sie, ze wszyscy byli grzeczni i każdemu wybrał coś odpowiedniego. Paweł dostroił gitarę, usiedliśmy bliżej choinki i zaśpiewaliśmy kilkanaście kolęd. A śpiewaliśmy przeslicznie, co mogą zapewne poświadczyć okoliczni mieszkańcy. I ja tam byłam, miod i wino… no nie, szczerze mowiac, piłam Lecha.
Dodam dla porządku, że na naszych Mikołajkach spotkało się około 40 osób. Pojawiła się silna dwuosobowa reprezentacja Oddziału Górnośląskiego i nieco mniej liczna Oddziału Wielkopolskiego, cieszę się i zapraszam na następne spotkania. Miło było gościć także studentów SWPS, zapraszamy częściej.
(ao)
Załączniki:
– Slajdy Krzysztofa Kowalczyka na temat społeczności biznesowych i towarzyskich
– Streszczenie wystąpienia Pauli Mozdrzewskiej na temat społeczności gier sieciowych
– Slajdy MissDareDevil na temat gier sieciowych – bardzo ciekawe!
Literatura:
Edwin Bendyk „Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci”, Wydawnictwo W.A.B, 2004
Patricia Wallace „Psychologia Internetu”, Rebis, 2001