Ahoj,
na horyzoncie widać Gniazdo Piratów, a w nim dwa zespoły informatyczne rozgrywające bitwę morską! Tonie trafiony pięciomasztowiec, zwycięzcy pokrzepiają się piwem i budują w suchym doku definicję słowa bufor.
Tak było 8.04.2003 na spotkaniu Klubu Informatyka w Warszawie. Powszechnie znaną grę w okręty wzbogaciliśmy w ten sposób, ze każdy okręt ukrywał pod swoimi masztami literki składające się na słowo okołoinformatyczne. Zatopić okręt można było albo tradycyjnie, poprzez trafienie wszystkich jego masztów, albo nieco wcześniej – zgadując na podstawie już trafionych liter całe słowo.
To jednak nie wszystko; należało ułożyć definicję odkrytego słowa w taki sposób, aby była ona zrozumiała dla 7-letniego dziecka. I cóż się okazało – nie jest tak łatwo wyjaśnić w prostych słowach, co to jest bit, pamięć, test…
Ułożone przez oba zespoły definicje podlegały surowej ocenie sędziów, którzy niejednokrotnie odrzucali pierwszą wersję i zalecali poprawki. Wszystkie definicje zostały umieszczone poniżej w Słowniczku informatycznym – mamy cichą nadzieję, że nasze epokowe osiągnięcia zostaną wykorzystane przez dydaktyków uczących informatyki w najmłodszych klasach.
Sumiennie i z poczuciem humoru sędziowali Borys Czerniejewski i Marek Hołyński. Podziękowania należą się Bogusiowi Plucie, który w imieniu producentów muzycznych ufundował krzynkę piwa dla zwycięskiego zespołu.
Słowniczek informatyczny:
Bit – nie ma nic wspólnego z biciem, to zero albo jeden
Bufor – miejsce do przechowywania informacji tylko na chwilę
Hasło – tajne słowo, które pozwoli ci wejść do Internetu lub np. d@mu
Język – słowa i zdania, które rozumie komputer
Klucz – słowo lub liczba niezbędne zapisywania i odczytywania zaszyfrowanej wiadomości
Kod – informacja zapisana w sposób zrozumiały dla komputera (nie mylić z kotem)
Log – dzienniczek zdarzonek
Pamięć – miejsce w komputerze, w którym przechowuje się różne informacje
PIN – pomocniczy numer służący do rozpoznania osoby
Port – miejsce, gdzie przypływają i odpływają różne informacje z zewnątrz, można tam też zacumować różne urządzenia
Sieć – jak kilka komputerów jest połączonych i można na nich grać w kilka osób
Tło – to, co widzisz na ekranie, jak nie ma na nim nic innego
Test – sprawdzanie, czy wszystko dobrze działa