Klub Informatyka w uroczystej atmosferze ukończył 3 lata – Marek Hołyński zdmuchnął świeczki na urodzinowym torcie, wszyscy klaskali, a niżej podpisana dostała drzewo (serio!).
Tematem spotkania były portale intranetowe. Projekty intranetowe mają swoją specyfikę, technologia gra w nich często mniejszą rolę niż aspekty organizacyjne czy metody zarządzania informacją.
Gośćmi spotkania byli:
- Michał Drynkowski (Intercon, wykonawca m.in. portalu emFinanse dla BRE Bank);
- Aleksiej Krokos (Matrix, wykonawca m.in. portalu dla Polkomtela);
- Paweł Miazek (PKO BP);
- Michał Przymusiński (TVP);
- Michał Wolański (NBP).
Mieliśmy więc reprezentowanych zarówno dostawców, jak i właścicieli portali intranetowych.
Jakie cele pragnie zwykle osiągnąć firma, tworząc portal wewnętrzny? Najczęściej wymieniane to: uporządkowanie informacji i łatwy do nich dostęp, usprawnienie komunikacji pomiędzy pracownikami, wspomaganie procesów biznesowych. Często portal ma być podstawowym środowiskiem pracy, zapewniającym dostęp do wszystkich potrzebnych pracownikowi aplikacji. Wymieniane są także cele bardziej ulotne, jak budowanie społeczności pracowników firmy, zwiększenie lojalności pracowników wobec firmy. Zwykle decyzja o budowie portalu jest podejmowana na najwyższym szczeblu i poparcie zarządu jest niezbędne dla powodzenia projektu.
Dość zgodnie wyrażono pogląd, ze właścicielem portalu nie powinni być informatycy. W zależności od specyfiki firmy może to być dział zajmujący się promocją, komunikacją, PR wewnętrznym, również dział sprzedaży (tak jest w przypadku portalu emFinanse).
Niezwykle istotne przy budowie i użytkowaniu portalu jest dobre zarządzanie informacją. Tu trudno jest podawać recepty – na pewno potrzebna jest taksonomia (jedna lub kilka), dobre mechanizmy wyszukiwania, zaprojektowanie użytecznego ukladu informacji. Oczywiście żadna taksonomia nam nie pomoże, jeśli użytkownicy wprowadzający informacje nie będą ich poprawnie opisywać i klasyfikować.
Różnie realizowane są powiązania pomiędzy intranetem, ekstranetem i internetem firmowym. W TVP wspólny Content Management System służy zarówno zarządzaniu intranetem, jak i portalem internetowym; bank PKO BP dopiero dąży do takiego rozwiązania, podczas gdy NBP ma całkowicie oddzielny intranet i kilka portali internetowych.
Ciekawym punktem spotkania była rozmowa o opłacalności projektów intranetowych. Okazało się, że jest to bardzo trudno policzyć, że często nawet nie próbuje się tego robić, poprzestając na przedstawieniu korzyści jakościowych.
Serdecznie dziękuję naszym gościom za udział w spotkaniu – wiele się dowiedzieliśmy, mieliśmy okazję zadać trochę pytań, wymieniono sporo wizytówek 🙂
Dla osob zainteresowanych tą tematyką dodam, że na spotkaniu mieliśmy okazję poznać organizatora konferencji o Intranetowych Portalach Korporacyjnych, której druga edycja odbędzie się w kwietniu w Warszawie; mam nadzieję podać niebawem szczegóły.
Uznanie należy się także obsłudze restauracji Kilimanjaro, która stworzyła bardzo miłą atmosferę, a podane przekąski były smaczne i oryginalne.
Anna Ostaszewska