Polskie Towarzystwo Informatyczne zorganizowało w tym roku pierwszy ogólnopolski konkurs gier edukacyjnych GEEK (Gry Eksperymentalne Edukacyjne Komputerowe). Zaproszono do rywalizacji uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych pod opieką nauczycieli. Zadaniem zespołów było stworzenie scenariusza lub prototypu cyfrowej gry edukacyjnej.
Zgłoszone prace zostały już ocenione na etapie regionalnym w kategorii scenariuszy gier. Trwają obrady jury, które wyłoni najlepsze prototypy z poszczególnych województw. Ocena na szczeblu centralnym zakończy się w drugiej połowie maja, a ogłoszenie laureatów konkursu nastąpi na konferencji „Polska w technosferze przyszłości”, która zaplanowana jest na 25 maja. Wynik można śledzić także na stronie https://mlodzi.pti.org.pl.
Zainteresowanie konkursem okazało się bardzo duże – w systemie zarejestrowały się 153 zespoły ze 116 placówek edukacyjnych z całej Polski. Ostatecznie przesłano 42 prace w postaci scenariuszy i 37 implementacji gier.
Uczniowie przygotowali projekty wspomagające naukę wielu przedmiotów – m.in. fizyki, biologii, języka angielskiego, historii, przedsiębiorczości, matematyki, elektroniki, programowania, astronomii i rozmaitych przedmiotów zawodowych. Tak duży przekrój tematyczny pokazuje ogromny potencjał pomysłowości uczestników. Praca projektowa, konieczna do przygotowania zgłoszenia, z pewnością pozwoliła im dodatkowo rozwinąć swoje pasje i nauczyła pracy zespołowej. Konkurs propaguje także – na czym szczególnie PTI zależy – naukę programowania i zainteresowanie informatyką.
Grywalizacja jest niezmiernie cenną techniką wykorzystywaną w nauczaniu. Byliśmy przekonani, że młodzież, polegając na swoich preferencjach i zainteresowaniach, stworzy bardzo ciekawe projekty, a najlepsze z nich będą miały szansę na wdrożenie i rozpowszechnienie – deklaruje prezes PTI Wiesław Paluszyński.
Wykorzystanie narzędzi informatycznych jest szczególnie ważne podczas pandemii i nauki zdalnej. Chcemy zachęcić nauczycieli wszystkich przedmiotów do sięgania po cyfrowe pomoce edukacyjne. Warto urozmaicić i uatrakcyjnić naukę online chociażby grami edukacyjnymi – podkreśla przewodnicząca Głównego Komitetu Organizacyjnego Małgorzata Kalinowska-Iszkowska.
Jak poinformował Paweł Strawiński, Mazowiecki Koordynator ECDL, PTI, z Mazowsza do etapu centralnego zakwalifikowały się cztery prace. Zwycięzcami regionalnymi zostały zespoły:
- Space Team ze scenariuszem gry Fobos, w składzie: Magdalena Wiącek, Mateusz Matuszewski, Rafał Branczewski, Zuzanna Szynkiewicz; Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Mławie, opiekun pan Mirosław Łabanowski;
- Muzykanci ze scenariuszem gry Muzyczna gra, w składzie Adam Kruszyński, Alexander Łabsz, Leon Siedlecki, Paweł Szymański, Kacper Wasak; Szkoła Podstawowa nr 303 im. Fryderyka Chopina w Warszawie, opiekun pani Marta Rutkowska.
Z tak zwanymi dzikimi kartami do finału dostały się także zespoły:
- KOmputery ze scenariuszem gry Matematyczny Labirynt; Szkoła podstawowa nr 360 w Warszawie; opiekun pani Anna Lewandowska oraz pani Mariola Piotrowska;
- Helios ze scenariuszem Meliodas na tropie historii; Szkoła Podstawowa im. Władysława Jagiełły w Brochowie, opiekun pani Beata Krupniewicz.
Konkurs GEEK jest objęty patronatem Ministra Edukacji i Nauki oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Sponsorami głównymi konkursu są firmy Samsung oraz 11 bit studios, a sponsorami regionalnymi – Biś Computers, Freemind.games, Genially, Heavy Duty Challenge, Novomatic i QED Software. Konkurs organizowany jest w ramach obchodów Światowego Dnia Społeczeństwa Informacyjnego, objętego patronatem medialnym Polskiego Radio, czasopism „TiK w Edukacji”, „IT w Administracji” i „Przegląd Techniczny” oraz serwisu www.RokLema.pl.
(@)