Czy kariera naukowa może być pomysłem na własny biznes? Jak zamieniać pomysły naukowe w skalowalne i opłacalne projekty? Jak doprowadzić do skutecznej komercjalizacji i transferu technologii w Polsce? Fundacja Inventity, zaprasza na tydzień komercjalizacji (13-16 listopada 2018, Warszawa), kiedy będzie się poszukiwać odpowiedzi na te pytania. Oddział Mazowiecki PTI udzielił patronatu temu wydarzeniu. Stworzenie zintegrowanego ekosystemu nauki i biznesu – to główny cel Fundacji Inventity, która zaprasza przedstawicieli instytucji rządowych, środowisk naukowych oraz biznesu na tydzień z komercjalizacją nauki. W ramach GROWIG PAINS SCHOOL Tech Innovation Week ’18 zaplanowano m.in. warsztaty dla naukowców i menedżerów.
Chcemy nauczyć polskich naukowców bycia przedsiębiorczymi, zachęcić polskie środowisko naukowe do tego, aby myślało o swojej pracy naukowej w kategorii przydatności i opłacalności projektów. By wiedziało, że na pracy naukowej można zarabiać – mówi Wojciech Szapiel (na zdjęciu), założyciel i prezes fundacji Inventity, która w ciągu roku, w ramach Akademii Liderów Innowacji, zbudowała społeczność 400 przedsiębiorczych naukowców. Rozwój postaw przedsiębiorczych wśród naukowców jest tylko jednym ze sposobów na to, aby zwiększyć innowacyjność polskiej gospodarki. Chcemy również zwrócić uwagę całego środowiska na trendy, które dziś determinują zasady gry rynkowej. W ciągu ostatnich 5 lat (od 1 kwietnia 2013 do 1 kwietnia 2018), łączna wartość firm tj. Amazon, Apple, Facebook, Google wzrosła o ok 1,5 biliona dolarów – czyli tyle co PKB Rosji. Pojąć decyzję, które doprowadziły do powstania wielkiej czwórki, to zrozumieć funkcjonowanie gospodarki i kreowanie wartości w epoce cyfrowej. Próby powstrzymania tego marszu przez rządy, prawo czy mniejsze firmy okazują się bezowocne. Każda firma, która mogłaby tylko potencjalnie zaniepokoić wielką czwórkę, zostaje wchłonięta – za cenę, jakiej pomniejsze firmy nie są w stanie nawet sobie wyobrazić. Facebook zapłacił prawie 20 miliardów dolarów za pięcioletnie, pięćdziesięcioosobowe przedsiębiorstwo Whatsup, a gotówka jaką Apple ma w ręku, jest niewiele mniejsza od PKB całej Danii.
Mamy zdolnych naukowców, ambitnych przedsiębiorców, dostępność pieniędzy publicznych, nowoczesne laboratoria czy ład prawny. Mamy wszystko, aby rozwinąć innowacje. Czas na wspólną wizję, która zintegruje środowisko nauki i biznesu wokół jednego celu. Czas na wypracowanie jednego, spójnego sposobu rozumienia procesu komercjalizacji. Tak, aby każdy naukowiec i przedsiębiorca pytany o jego definicję, odpowiadał w ten sam sposób – podsumowuje Szapiel, który w swojej karierze zrealizował kilkadziesiąt projektów z zakresu komercjalizacji nauki.
Tydzień komercjalizacji nauki. Oto dlaczego warto w nim uczestniczyć. W ramach wydarzenia zaplanowano całodniową debatę w formie okrągłego stołu (13 listopada, godz. 15:00-20:00, Dom Dziennikarza, ul. Foksal 3/5) i bezpłatne warsztaty dla naukowców (14-16 listopada, godz. 18:00-20:00, Mindspace, ul. Koszykowa 61 oraz Centrum Nowych Technologii UW, ul. Banacha 2c). We wtorek, 13 listopada, przy okrągłym stole będą debatować reprezentanci Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz przedstawiciele takich instytucji, jak: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polski Fundusz Rozwoju, Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencja Rozwoju Przemysłu oraz dyrektorzy centrów transferu technologii z całej Polski, naukowcy, przedsiębiorcy, prezesi i menedżerowie firm. Przebieg debaty będzie można obserwować na żywo. Bezpłatne warsztaty dla naukowców i menedżerów odbędą się od środy do piątku (14 – 16 listopada) w godz. 18:00-20:30 poprowadzą eksperci Fundacji Inventity, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz IBM. Zapisy na bezpłatne warsztaty dla naukowców i menedżerów trwają do 12 listopada. (d)
Zobacz więcej