10 października na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej (MiNI PW) odbyło się pierwsze z cyklu seminariów środowiskowych Systemy inteligentne teoria, praktyka, wyzwania. Wykład inauguracyjny seminarium, zatytułowany Linguistic Geometry for Intelligent Warfighting, wygłosił Boris Stilman z University of Colorado (Denver, USA). Wykład poprzedziły warsztaty mające zaznajomić uczestników z metodami opracowanymi przez naukowca. Seminariom środowiskowym patronuje PTI, IBS PAN, MiNI PW oraz Polski Oddział IEEE Computer Society.
W trakcie warsztatów prof. Stilman przedstawił swoje twórcze podejście do tzw. koncepcji języka pierwotnego albo podstawowego (Primary Language). Wywodząca się z pism Johna von Neumanna (1957) teza dotycząca języka podstawowego głosi, że gdy o czymś myślimy, to nie robimy tego w języku w którym się normalnie komunikujemy (polskim, japońskim, czy suahili), tylko operujemy w języku, który jest pierwotnym (podstawowym), a na dodatek taki sam dla wszystkich ludzi.
Wychodząc z tej tezy Stilman przedstawił autorskie podejście do tego jak można ją wykorzystać w tworzeniu systemów inteligentnych. W szczególności zastosowanie ma polegać na dokonywaniu odkryć. Wprawdzie teoria jako taka jest jeszcze rozwijana, w trakcie warsztatów zademonstrowano przykłady tego, jak znane odkrycia które miały miejsce w przeszłości można wyrazić w jej terminach. Na przykład: odkrycia struktury DNA (biologia molekularna), gramatyki najkrótszych trajektorii (w geometrii lingwistycznej) czy odkrycia formuł obliczania pochodnych (w rachunku różniczkowym).
W trakcie wykładu stanowiącego drugą część seminarium prof. Stilman podsumował badania, które prowadzi od czasów gdy współpracował ze swoim mentorem Michałem Botwinnikiem, niegdyś szachowym mistrzem świata (prawie bez przerwy w latach 1948-1963). Botwinnik znany był nie tylko z szachów, ale również z prac nad rozwijaniem algorytmów komputerowych, zwłaszcza w zastosowaniach gospodarczych, teorii podejmowania decyzji i teorii gier. Dziedzina którą pod jego opieką tworzył Stilman nazwana została geometrią lingwistyczną. Polega ona na przedstawianiu przestrzeni rozwiązań problemu jako abstrakcyjnej gry planszowej, w której przejścia są przekształceniami geometrycznymi. Zaprezentowane zastosowania dotyczyły np. walk prowadzonych w terenie miejskim. (mp)
Zobacz także