W drugi wtorek lutego odbyło się kolejne (urodzinowe!) spotkanie Klubu Informatyka (a jednocześnie XII Spotkanie Mazowieckiej Grupy Regionalnej SPMP).
Temat spotkania miał dwie wersje: ta przyziemna to „Sukcesy i porażki w projektach informatycznych”, zaś bardziej górnolotna brzmi jakoś tak: „Poezja teorii i proza życia w zarządzaniu projektami”.
Zaprosiliśmy kilku doświadczonych szefów projektów (po polsku: project managerów), zaś każdy z nich zgodził się opowiedzieć o jednym swoim sukcesie projektowym i jednej porażce. Opowieść była z morałem, abyśmy mogli bądź nauczyć się, czego unikać, bądź też – jak postępować, aby zwiększyć szanse powodzenia projektu.
Naszymi gośćmi byli (w kolejności alfabetycznej):
- Tomasz Byzia (Premium Technology);
- Wiesław Paluszyński (TI Consulting);
- Aleksander Wyka (PKO BP);
- Jarosław Żeliński (IT-Consulting).
Gdzie w tym wszystkim teoria? Poprosiliśmy, aby każda z opowieści związana była z jednym, wybranym obszarem zarządzania projektami (obszary rozumiemy zgodnie z metodyką PMI). Czyli np. projekt, który powiódł się dzięki bardzo dobremu zarządzaniu czasem. Lub spektakularna porażka, bo zawiodło zarządzanie kosztami. W ramach wstępu pozwoliliśmy sobie na bardzo krótkie omówienie listy obszarów zarządzania projektami wg PMI, co – mamy nadzieję – pomogło w zdefiniowaniu kontekstu wystąpień naszych gości.
Spotkanie było organizowane wspólnie przez Oddział Mazowiecki PTI i Mazowiecką Grupę Regionalną Stowarzyszenia Project Management Polska.
Spotkanie uświetnił tort (z dwoma świeczkami) z cukierni prof. Bliklego.
Spotkanie prowadzili Anna Ostaszewska i Jerzy Stawicki.
P.S. nie wszyscy wiedzą, że Honoratka, która dość długo była stałym miejscem spotkań Klubu Informatyka, została zlikwidowana; teraz znowu Klub Informatyka jest klubem wędrownym – może kiedyś przycumuje gdzieś na dłużej, poszukiwania trwają
Goście spotkania
Tomasz Byzia
Dyrektor Rozwoju w firmie Premium Technology. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Warszawskiej oraz podyplomowych studiów Zarządzania i Marketingu w Wyższej Szkole Zarządzania i Marketingu w Warszawie. Wykładowca w Instytucie Informatyki PW. Ekspert w obszarze podnoszenia efektywności procesów wytwórczych oprogramowania, zarządzania projektami i jakością oraz wyceny wartości inwestycji informatycznych. Autor kilkudziesięciu publikacji, wykładów i referatów na ten temat. Twórca unikalnej metody Diagnostyki Procesów Organizacyjnych. Od 1998 roku związany z Infovide jako konsultant i trener, następnie dyrektor programu rozwojowego ValueIT i szef Infovide Akademia. Obecnie w Premium Technology, gdzie odpowiada za rozwój usług doradczych w obszarze inżynierii oprogramowania oraz zarządzania portfelem projektów.
Wiesław Paluszyński
Ukończył studia na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Elektroniki. Dodatkowo ukończył w 1997 r. roczne studia podyplomowe na Akademii Obrony Narodowej w zakresie bezpieczeństwa państwa, a następnie w 1998 r. studia podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie w zakresie konsultingu. Od 1990 r. do 1991 r. pracował w Gabinecie Ministra Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, gdzie odpowiadał między innymi za koncepcję informatyzacji obsługi ministra. Od 1996 r. do 1997 r. zajmował stanowisko Dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Dyrektora Departamentu Analiz Zagrożeń w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego przy Kancelarii Prezydenta RP. Od 2000 r. do stycznia 2003 Dyrektor Pionu Technologii i Bezpieczeństwa w Tp.internet. Twórca Centrum Certyfikacji Signet. Współtwórca ustawy o podpisie elektronicznym. Dwukrotny laureat nagrody InfoStar (w latach 1995 i 2000) w dziedzinie rozwiązań informatycznych. Członek PTI, rzeczoznawca, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Profesjonalistów systemów obronnych i bezpieczeństwa AFCEA. Przewodniczący Komisji Arbitrażowej Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.
Aleksander Wyka
Absolwent School of Computing, Griffith University, specializacja zarządzanie jakością oprogramowania. Pracował we Francji w Gachot S.A.i BIS S.A., a następnie w Australii w Bank of Queensland i Totalizatorze stanu Queensland. W Polsce pracował w PTK Centertel, a następnie w Avon Cosmetics na stanowisku dyrektora regionalnego IT na Europę centralną i wschodnią. Aktualnie pełni funkcję doradcy dyrektora CIT w PKO BP jak również zarządza działem Aplikacji i Systemów. Odpowiedzialny za program transformacji Centrum Informatyki w PKO BP. Główne zainteresowania to strategia biznesowa i IT, architektura systemów, modele procesowe, CRM a w szczególności segmentacja klientów, zarządzanie zmianą, liderowanie i kreowanie liderów
Jarosław Żeliński
Absolwent Wydziału Elektroniki spec. łączność Wojskowej Akademii Technicznej. Po ukończeniu studiów, pracował dwa lata jako asystent w katedrze transmisji danych. Podczas studiów i pracy na uczelni prowadził prace naukowe związane z technologiami teleinformatycznymi z zakresu transmisji danych, utajniania informacji i urządzeń optycznych. Od 1991 jako osoba prowadząca samodzielną działalność gospodarczą zajmuje się wdrożeniami nowych technologii, nowych produktów w ofertach firm IT, nowych technologii w firmach korzystających z nich. Zajmuje się także strategiami rynkowymi i produktowymi. Stale prowadzi prace analityczne nad rynkiem IT oraz zajmuje się badaniem wpływu rozwoju metod zarządzania na rozwój technologii informacyjnych. Pracował między innymi dla firm i instytucji: Bonair, SA, Państwowy Inspektorat Ochrony Środowiska, PBK S.A., Apexim S.A., Elektrim S.A., Grupa Kapitałowa TP S.A., Optimus S.A., Telenergo S.A. (obecnie Exatel S.A.) Członek zwyczajny Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych. Uzyskane poświadczenie bezpieczeństwa wydane przez ABW.