Bieżące informacje o działaniach, inicjatywach i spotkaniach organizowanych przez Oddział Mazowiecki PTI oraz ogłoszenia i informacje dla członków Oddziału.
W terminie 2-5 września 2021 odbyło się kolejne, 16 wydanie corocznej FedCSIS, jednej z czołowych i międzynarodowych imprez organizowanych przez Oddział Mazowiecki PTI. FedCSIS (czyli Conference on Computer Science and Intelligence Systems) to impreza wielopotokowa, której poszczególne ściezki tematyczne poświęcone są sztucznej inteligencji, zarządzaniu informatyką, danym masowym, oprogramowaniu i cyberbezpieczeństwu. Publikacje FedSCIS są notowane w rankingach IEEE oraz CORE B. Konferencja obfituje w konkursy najlepszych publikacji w kilku kategoriach.
Miło nam zakomunikować, że kol. prof. Janusz Kacprzyk (Oddział Mazowiecki PTI, także uczestnik Rady Naukowej PTI) został wybrany członkiem zagranicznym Narodowej Akademii Nauk Ukrainy (NANU), ukraińskiego odpowiednika PAN.
Janusz Kacprzyk ukończył studia na Wydziale Elektroniki Politechniki Warszawskiej na specjalizacji informatyka i automatyka. Obecnie jego działalność naukowa obejmuje takie dziedziny jak: logika rozmyta, systemy wspomagania decyzji, metody reprezentacji i przetwarzania informacji, sterowanie i podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i braku precyzji, programowanie ewolucyjne, sieci neuronowe. (@)
Czy informatyka to obecnie beznadziejnie nieskończona rozprawa pomiędzy Szamanem, Urzędnikiem a Drobnomieszczaninem? A może informatyka to ucieczka intelektualisty przed pułapkami rutynowego myślenia algorytmicznego? Takie oto dylematy omawialiśmy oceniając aktualną kondycję naszego zawodu podczas kolejnego Klubu Informatyka w trybie zdalnym, przeprowadzonego 1 grudnia.
Migawka jednej z prezentacji (mówił wtedy Leszek Sołdan).
Mówili nasi Koledzy z oddziału, dysponujący olbrzymim doświadczeniem zawodowym (z tych co to z niejednego pieca informatycznego chleb wyjadali): Andrzej Pilaszek (znany z licznych funkcji menedżerskich) i Leszek Sołdan (konsultant, ale w wolnych chwilach także wysokiej klasy mistrz GO). Obszerniej profile zawodowe naszych kolegów prezentowaliśmy ... więcej »
Trudne czasy pandemii skłoniły organizatorów konferencji FedCSIS do przeprowadzenia jej w tym roku całłkowicie zdalnie (7-9 września). Formalnie odbywała się ona pod opieką partnerów z Sofii, Bulgaria, jednak uczestniczyć w niej mogli słuchacze z całego świata. Ze wstępnych szacunków wynika, że we wszystkich sesjach konferencji uczestniczyło sto kilkadziesiąt osób. Konferencja znajduje się pod szczególną opieką Oddziału Mazowieckiego PTI. Na kolażu poniżej główni prelegenci i szefostwo tegorocznego wydarzenia.
Pierwszego dnia konferencji wykład inauguracyjny wygłosił Christian Blum z Hiszpanii (lewy górny róg zestawu zdjęć), omawiając swoje hybrydowe algorytmy optymalizacji kombinatorycznej. We wtorek było o Cyfrowej Transformacji i cyfrowej wszechobecności - wykład niewątpliwie wizjonerski; mówił prof. Ha... więcej »
Tematyka listopadowego Klub Informatyka, zorganizowanego przez Oddział Mazowiecki PTI 19 bm, dotyczyła programowania gier wideo. Na spotkaniu w Audytorium Centralnym WEiTI Politechniki Warszawskiej zebrało się około 50 osób, z których wiele uczestniczyło w KI po raz pierwszy.
Trzech prelegentów z QED Software opowiedziało o najnowszych algorytmach sztucznej inteligencji stosowanych w grach wideo oraz o eksploracji danych pochodzących z gier. W ramach prezentacji przedstawiono tematy szczegółowe. O najnowszych algorytmach AI, stosowanych w grach wideo opowiedział Maciej Świechowski. Uniwersalną architekturę AI wykorzystywaną w grach przedstawił Rafał Tyl. Doświadczeniami z eksploracji danych z gier wideo w konkursach Knowledge PIT podzielił się z obecnymi Andrzej Janusz.
Bardzo ciekawie poprowadzone prezentacje uświadomiły słuchaczom z... więcej »
Oddział Mazowiecki najuprzejmiej zaprasza wszystkich chętnych na Klub Informatyka, który odbędzie się w Audytorium Centralnym (pietro 1) Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej WEiTI (Nowowiejska 15/19, zob. mapkę). Zapraszamy 19. listopada (wtorek), godz. 18-21. Pierwsza prezentacja rozpocznie się punktualnie o godzinie 18:30. Ustalone zostały trzy tematy związane z programowaniem gier wideo z zastosowaniem w nich mechanizmów sztucznej inteligencji:
Myślące boty? O najnowszych algorytmach AI, stosowanych w grach wideo - Maciej Świechowski