// Oddział Mazowiecki Polskiego Towarzystwa Informatycznego
gazeta

Bieżące informacje o działaniach, inicjatywach i spotkaniach organizowanych przez Oddział Mazowiecki PTI oraz ogłoszenia i informacje dla członków Oddziału.

// Aktualności

Prawa autorskie do oprogramowania

22.02.2021

Odsłon: 333

16 lutego 2021, w kolejnym zdalnym, wirtualnym (jak kto woli: onlajnowym) Klubie Informatyka była mowa o prawach autorskich. Tematykę tę wszechstronnie omówiły dwie osoby o wykształceniu prawnicznym, ekspertki w swoich dziedzinach, to jest Agnieszka Wachowska z kancelarii TKP oraz Kamila Dulska-Maksara.

 

Z pierwszej prezentacji, którą prowadziła Agnieszka Wachowska słuchacze dowiedzieli się o ogólnych regulacjach prawnych na temat prawa autorskiego do oprogramowania. Zaprezentowane zostały zarówno podstawowe ustawy oraz założenia regulujące  sprzedaż praw autorskich, jak i garść ciekawostek, paradoksów, tudzież kruczków interpretacyjnych. Prezentacja w formie elektronicznej (format PDF), dla spragnionych wiedzy szczegółowej, jest stale gotowa do pobrania stąd.

 

Drugą prezentację przedstawiła Kamila Dulska-Maksara, zawodowo specjalizująca się w prawach autorskich związanych z grami komputerowymi. Ta bardzo specyficzna dziedzina, zwłaszcza w naszym kraju, znajduje się obecnie w fazie dynamicznego rozwoju, co sprzyja powstawaniu zagadnień zupełnie nieznanych poprzednim pokoleniom prawników oraz programistów. Podobno do dzisiaj nie mamy nawet powszechnie akceptowanej definicji gry komputerowej.

 

Kilka ciekawostek z obydwu prezentacji:

  • osobiste prawa autorskie są niezbywalne, ale można ich nie wykonywać;
  • GUI nie jest traktowane jako oprogramowanie, ale może być chronione jako utwór;
  • oprogramowanie powstające w wyniku działań AI nie jest chronione prawem autorskim, choć w środowiskach prawniczych spory na ten temat toczone są nadal;
  • w umowach o przekazywaniu praw autorskich diabeł tkwi w szczegółach - o każdym uświadomionym ograniczeniu lepiej napisać w umowie cokolwiek, niż nie napisac nic.

 

Więcej można dosłuchać i obejrzeć w nagraniach. Poniżej trzy filmy z wydarzenia: dwa wykłady oraz dyskusja. Dla zwolenników oglądania wszystkich filmów w pakiecie udostępniana jest także związana z nimi playlista. Profile zawodowe osób prezentujących zostały szczegółowo omówione tutaj. (d)

 

Prezentacja wprowadzająca. Mówi Agnieszka Wachowska (37:59)

 

 

 

Prezentacja o oprogramowaniu rozrywkowym. Mówi Kamila Dulska-Maksara (52:53)

 

 

Dyskusja po obydwu wykładach (41:40)

 

 

Tagi: wideo, prawo, gry, oprogramowanie, sprawozdania, programowanie, 2021